home

Te druk, te snel, te vol en te veel…………: tijd om te onthaasten

Manita Overweg - 11 april 2001

Onthaasten

Als je zelfs aanhikt tegen ‘leuke’ dingen………

Als je elke ochtend moe wakker wordt…………..

Als vakantie de druk vóór en na de vakantie opvoert en je óók in je vakantie niet uitrust………

Sta dan eens stil bij dit artikel…!

Sta überhaupt eens stil………..

Je vraagt je soms af waar je het allemaal voor doet. Je wilde dat je het zorgeloze terug had van toen je klein was: Toen hoefde je tenminste niet zoveel. Of misschien moest je ook toen wel een hoop, maar je hoefde in ieder geval zelf geen beslissingen te nemen.

En nu? Eigenlijk word je doodmoe van alles om je heen. Is er een oplossing onder de zon? In Amerika zijn er wat schrijvers opgestaan die menen van wel. Zij bepleiten om te leven in het nú. Ze zeggen: doe bewust wat je aan het doen bent en maak je niet druk om wat er gebeurd is. Laat los wat je allemaal verder nog moet doen, wat je niet mag vergeten en wat er allemaal van je verwacht wordt. In het nu is er geen stress.

Dus als je aan het wandelen bent, wandel dan. Veeg je de vloer, probeer je dan alleen op die vloer te richten en op het resultaat wat je onder je ogen ziet gebeuren. Moet er een belangrijk rapport af, schrijf het dan en sluit je af voor al het andere. Concentreer je en onderga.

Verder moet je tijd inruimen voor je gevoelens. We hebben het zo druk allemaal en we denken de hele dag. We denken over alles. We denken zelfs na over het antwoord op de vraag hoe het met ons gaat. We zijn er aan gewend dat gedachten heel snel gaan, dus dat is lekker efficiënt.

En als je gevoelens opkomen, dan heb je daar vaak geen zin in en dan zet je maar liever de televisie aan. Maar gevoelens moeten wel gevoeld worden. Gevoelens hebben ruimte nodig om gevoeld te worden, om onderkend te worden, om een plaatsje te krijgen om vervolgens weg te kunnen ebben als een golf. Als je ze namelijk steevast onderdrukt, dan kan dat lang redelijk goed gaan, op de welbekende automatische piloot waardoor je het gevoel hebt geleefd te worden, maar uiteindelijk kan het je je welzijn kosten.

Of je hebt om de haverklap last van onbeheersbare, heftige emoties, irritaties, woedeuitbarstingen, huilbuien etc. Of je krijgt een of andere kwaal. Te vaak hoofdpijn, stress in je nek, rsi of een echt ernstige chronische ziekte. Of je wordt gefrustreerd in je leven en je besluit je idealen op te geven. Je wordt ouder en ouder en je verzuurt. Er staat dus nogal wat op het spel als je niet gaat onthaasten, zo blijkt!

Nu de richting van de daadwerkelijke oplossing: Hoe doen we dat dan, dat onthaasten???? Onthaasten kun je doen door je te laten meevoeren door de tijd, door de stroom (het Taoïsische wu-wei). Er niet tegen in te gaan, maar te doen wat er op je pad komt en steeds één ding tegelijk waarop je dan je volle aandacht richt. Je werkt van binnenuit en concentreert je op die activiteiten die voor jou zinvol zijn. Laat je zo niet of zo min mogelijk meesleuren door externe eisen, de waan van de dag of verwachtingen van anderen. Jij volgt je eigen innerlijke ‘weten’ en je laat je leiden door dat waarvan je binnenin weet dat dat op dat moment hetgeen is wat je moet doen. (Go with the flow).

Onthaasten houdt in dat je tijd neemt voor jezelf, voor niets, voor bezinning, meditatie, natuur, pauze’s, en voor een middagslaapje (powernap) als daarvan je energiepeil stijgt. Onthaasten kun je ook doen door elk moment heel bewust te kiezen voor de snelheid van handelen. (of van zijn: denk aan de spreuk van J. Weremeus Buning: Het beste van de tijd zijn de momenten waarin hij stil staat). Je kan schakelen zoals in je auto.

Op je werk heb je elke tien minuten een nieuwe klant. In dat tempo ga je mee, maar je neemt wel tussen elke twee klanten even gas terug. Steeds opnieuw gun je het jezelf en de volgende klant om even een moment van bezinning in te lassen. Kom je na het werk thuis en zijn je (kleine) kinderen toe aan een frisse neus, dan post je een brief met hen en volg je: Je volgt welbewust hún tempo. Je ondergaat dan een timeshift, een tijdwissel.Van de hectische werkdag schakel je heel bewust terug naar het tijdloze dat kinderen nog op een natuurlijke wijze eigen is.

Onthaasten is simpel gezegd gas terugnemen. Gebruik je vakantie om terug te schakelen: Doe eens een vakantie zonder uitgestippeld plan. Neem vrij, ga en zie maar. Het enige waar je je aan moet houden is dat je niets moet, dat je niets hoeft en dat je je hart (of het weer) volgt. Tank eens even bij. En als je bij terugkomst geen zin hebt om op volle toeren alle stapels te lijf te gaan, huur dan een Professional Organizer in waarmee je de zaken samen op de rit kunt zetten.

Tien tips:

  • In je buik zit rust: Ga, op een heftig moment, naar je buik, en haal heel bewust drie keer diep adem.
  • Kies een hobby of ga een cursus doen in datgene waarvan je weet dat je dat eigenlijk altijd al (als kind bijvoorbeeld) hebt willen doen, iets dat je (heimelijk) altijd al leuk vond: Ga zingen, modelbouwen, motorrijden, kikkers fotograferen.
  • Als je je een dag rot voelt, voel je dan gewoon rot. Verspil geen energie door het te ontkennen of weg te duwen. Probeer de achterliggende gevoelens te onderkennen en geef die ook de ruimte.
  • Wees je bewust van het opgevoerde tempo in onze maatschappij: in muziek, in films, in reactie-snelheid (door fax en virtuele communicatie). Je hoeft niet steeds in die jachtigheid mee. Schakel terug op het ritme van je polsslag.
  • Zie het wachten in de rij voor de kassa of in de file als een cadeautje, als een mogelijkheid om even tot rust te komen.
  • Weet dat er altijd tijd is.
  • Je bent geen slachtoffer van de tijd: Jij leeft jouw leven en alleen jij bent verantwoordelijk voor wat er met je in jouw leven gebeurt.
  • Realiseer je dat, als je ziek wordt of dood gaat, waardevolle relaties vooral met de intimi belangrijker zijn dan welke volbrachte zakelijke taak dan ook.
  • Voor de auto zorgen we vaak beter dan voor onszelf: Ook jij bent eens in de zoveel tijd toe aan een ‘grote beurt’.
  • Boektips: – DE TAO van de tijd, een praktische gids voor time-management door Diana Hunt & Pam Hait, 2e druk 1998, ISBN 90 325 0636 6 – Time-shifting meer tijd, een beter leven en minder stress! door Stephan Rechtschaffen, 1996, Forum Amsterdam

home