home

Ziet u geen uitweg meer in de chaos?

Postiljon Trends 8 maart 2001 Interview met Manita Overweg

Postiljon Trends

Ziet u geen uitweg meer in de chaos? Tijd om te organiseren

Is de chaos om u heen zo groot geworden dat u geen uitweg meer ziet? Geen nood, huur een Professional Organizer in. Deze vorm van dienstverlening is komen overwaaien uit Amerika. Ideaal voor mensen met weinig tijd, veel spullen en vooral behoefte aan iemand die structuur in de situatie brengt.

Manita Overweg is Professional Organizer. U kunt haar inhuren voor, zoals zij het omschrijft, de verbetering van de efficiëntie en de effectiviteit van de indeling van ruimte en van tijd. “Ik help bijvoorbeeld particulieren bij het organiseren van hun leef- en bergruimten, begeleid hen bij het ordenen van hun administratie en bij het optimaliseren van het reilen en zeilen van het huishouden.” Zij richt zich voornamelijk op de zakelijke markt. “Ik word meestal ingeschakeld door werkgevers om met hun werknemers hun werkplek te organiseren. Daarna volgt vaak de collectieve werkomgeving en tijdmanagement.”

Bijspringen Ook buiten de zakelijke markt is er vraag naar een Professional Organizer. “Ik spring in als mensen geen tijd hebben om orde op zaken te houden of als ze het te druk hebben gehad. Soms zijn er bijzondere omstandigheden; een sterfgeval, een verhuizing. Sommige mensen zijn voor hun gevoel al lang in huis of op de werkplek het overzicht kwijt, vanwege teveel spullen, teveel papier, teveel inkomende informatie. Mensen worden, zeker tegenwoordig, overstelpt. Als je niet meer graag thuis komt, thuis bent of zelfs geen visite meer wilt ontvangen vanwege de chaos, kortom als je merkt dat het organiseren van je leefomgeving tijd, geld en gemoedstoestand kost, omdat je steeds alles kwijt bent, dan is het tijd voor een gezamenlijke professionele actie.

Zouden mensen dat niet zelf moeten kunnen? “Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Ik zei al, soms ontbrak het gewoon aan tijd, soms aan vaardigheden. Je kunt bijvoorbeeld een heel goede ingenieur zijn of een geweldige moeder, maar negen van de tien keer hebt je niet geleerd hoe je je zaken goed organiseert. Ik denk dat het dan juist heel moedig is als je constateert dat het niet loopt zoals je dat eigenlijk al heel lang wilt. Je stelt jezelf dan in de gelegenheid om het te leren.” Volgens Overweg komt daar bij dat het om ons heen steeds meer, voller en drukker wordt. Dus het leven zelf wordt er ook niet makkelijker op.

Principes Een Professional Organizer werkt volgens een aantal principes waarvan de belangrijkste ongeveer is dat alle spullen en alle papieren een eigen plek krijgen. “We kijken samen per voorwerp of per papier naar een aantal criteria zoals: hoe vaak gebruik je het, waar gebruik je het, kijk je er graag naar of bergen we het op uit het zicht. E‚n van de uitgangspunten is dat (soortgelijke) spullen het beste bij elkaar opgeborgen kunnen worden. Heb je voor je spullen de meest logische en gebruikersvriendelijke plek gevonden, dan kun je moeiteloos alles vinden ‚n na gebruik weer terugplaatsen. Daardoor is het makkelijker om orde op zaken te blijven houden.”

Kennis en ervaring Een Professional Organizer onderscheidt zich van een (gewoon) goede opruimer door kennis en ervaring. “We maken het professioneel af door alles van goede labels te voorzien, door te adviseren over opbergmogelijkheden en dat soort zaken. Goede voorzieningen leveren vaak veel ruimtewinst op en bevorderen het overzicht en trouwens ook het schoonmaakgemak. Ook administraties moeten georganiseerd worden op een manier die aansluit bij de behoeften en het referentiekader van de klant. En ook hier geldt dat goede labels wonderen kunnen doen: in een keer zien wat er in die ordner, hangmap, doos of dat mapje zit. Een ander kan er ook makkelijker zijn weg in vinden als dat nodig is. Ook hier weer dat principe: soort bij soort. Zorg dat er geen belangrijke stukken zitten tussen reclamefolders en dat soort dingen meer.”De ambachtelijke bezem hanteert de Professional Organizer dus niet. Alhoewel die wel even wordt gehanteerd als de planken helemaal leeg zijn. Rijst de vraag of we eigenlijk wel zo nodig goed georganiseerd moeten zijn? We moeten al zoveel? “Weet je, het kost gewoon heel veel tijd, om nog maar niet te spreken over de ergernis als je altijd je huissleutels moet zoeken of als je struikelt over de spullen in de hal; of dat nu de schoenen van de kinderen zijn of een aktentas. En nog zo’n herkenbare: het is op zich niet erg om spullen te bewaren die je bijna nooit gebruikt. Maar als je er zo tegenop ziet om iets uit een berging te halen omdat er zoveel spullen staan, dan kun je je afvragen of het niet tijd is voor een professionele aanpak. Maar het belangrijkste is dat je weer blij bent dat je huis op orde is. Dat scheelt stress en levert veel energie. Er valt vaak een last van iemands schouders. Mensen hebben weer tijd en ruimte om te doen wat ze leuk vinden.”

home