home

Rotzooi? Ik ben een stapelaar!

VPRO-gids, Hugo Hoes, 20 juni 2003

alt tekst

In het VPRO-gids artikel “Rotzooi? Ik ben een stapelaar!” interviewt Hugo Manita

Werkplekorganisatie: ben jij een piler of een filer (stapelaar of archiveerder)?

In december bracht The Economist slecht nieuws voor schoonmaakpersoneel. Onder de kop In praise of clutter (Leve de warboel) werd namelijk een einde gemaakt aan de mythe dat een leeg bureau duidt op een hogere mate van doelmatigheid. Intermediair behandelde de highlights van dit artikel dat was gebaseerd op door het Massachusetts Institute of Technology verricht onderzoek. Bureauvolk bestaat uit twee mensensoorten. Je hebt pilers, oftewel stapelaars die niets opbergen en hun bureau volbouwen en filers, die elk snippertje archiveren. Nu blijkt dat pilers sneller vinden wat ze nodig hebben en beter zicht houden op hun taken en de voortgang die ze maken. Die ergerniswekkende puinhoop op het bureau van uw collega is dus eigenlijk uw en niet zijn probleem. (Wat hij ook altijd al beweerde.) In Duitsland zijn de resultaten van dit onderzoek nog niet doorgedrongen en is er nog altijd een markt voor tornado Edith Storck die voor 2000 euro per dag helpt met het opschonen van de werkplek. Een Pruisische Hauptfeldwebel is er niets bij, volgens de aankondiging van Schränke auf! Bürokontrolle! waarin Storck en haar werkwijze worden geportretteerd. A-P-DOK heet haar toverformule en die letters slaan op administratie, projecten en documentatie, de drie hoofdbegrippen waaronder alle papieren dienen te kunnen worden gerubriceerd. Wat daar niet onder past verdwijnt resoluut in de papierbak. Familiekiekjes horen thuis en niet op de zaak en wie het kantoorgroen laat verkleuren is geen yuca waard, weg ermee. Ordnung muss sein. In Nederland zijn er ook dienstverleners die je kunnen helpen met het opruimen van huis of werkplek. Professional Organizers heten zij, wat we in goed Nederlands professionele organisatoren zouden noemen. Maar dat klinkt niet zo mooi. Wel mooi klinkt Utime, de naam van het Zoetermeerse bedrijf van Manita Overweg. Kernactiviteit van juriste Overweg is de ‘begeleiding van werknemers in een effectieve organisatie van werkplek en tijd’. Hoe ziet dat eruit? Overweg: ‘Meestal word ik door de afdeling personeelszaken gevraagd om een werknemer te begeleiden. Hij zit achter het bureau en ik sta erbij. Alles wordt opgepakt en door middel van gerichte vragen van mijn kant wordt er gekeken wat er gebeuren moet. Ik geef geen antwoorden, dat doet de werknemer zelf. Wacht even, de kat loopt door mijn spullen. Ik zit nu namelijk net mijn eigen werkplek op te ruimen. Zo die is weg. Daar ben ik weer. Al vragende en doende komen we op een functionele indeling. Ik kom meerdere dagdelen en noem het geen bureau opruimen maar werkplekorganisatie. De kapstok vormt het doen, het opruimen. En vanzelf komt er een stuk coaching bij en verdiepen ze zich in hun prioriteitenstelling. Iemand wel een goede ingenieur of arts zijn, maar opleidingen leren je niet hoe je je werkplek en taken moet organiseren. En dan is een stuk begeleiding gewoon een feest.’

Hugo Hoes, VPROgids 20 juni 2003, pagina 84 (ard-exclusiv, ARD, 21.45-22.15 uur)

home