home

Positieve Psychologie

Manita Overweg - 17 mei 2011

alt tekst

De cd-commissie van de NBPO heeft vandaag (17 mei 2011) een bijeenkomst georganiseerd. Deze commissie die zich bezighoudt met chronische desorganisatie nam afscheid van me met een leuk cadeau met diverse lekkere dingen: Dank Carla, Ine en Hilde.

Vandaag heb ik twee workshops bijgewoond (eentje vóór en ééntje na een lekkere lunch in een overvol #seats2meetUtrecht).

Bij de eerste over positieve psychologie wilde ik twee kanttekeningen plaatsen. Beide heb ik overigens ter plekke al plenair onder de aandacht gebracht, maar ik gebruik (misbruik :)?) dit kanaal graag om mijn bijdragen toe te lichten.

De inleider #Haringsma vond dat de positieve psychologie zich bezighield met:
1 positieve emoties;
2 positieve karaktereigenschappen en;
3 positieve instituties. (En instituties zouden dan bijvoorbeeld scholen kunnen zijn die zich richten op de impact van een positieve benadering).

Hier mis ik node de vermelding van ‘positieve vaardigheden’ en hiermee bedoel ik dan positieve-psychologie-vaardigheden.

Waarom vind ik dat nou zo superbelangrijk?

Die vaardigheden zijn wat mij betreft essentieel in dit rijtje, juist omdat je vaardigheden kunt ontwikkelen. Ook al heb je ze niet in je genen (nature), ben je er niet mee opgevoed (nurture) of voel je jezelf al te (?) oud of wat dan ook, dan nog kun je ermee aan de slag. Je kunt ervoor kiezen om je vooral te richten op positieve emoties, op positieve gedachten, op positieve mensen, om te zijn in positieve omgevingen etc. Dat is de kracht van de positieve psychologie: het is voorhanden en het is simpel! Vandaag kwam ook duidelijk aan bod dat de kind de was kan doen: Positieve psychologie is niet moeilijk, het vereist over het algemeen geen diagnoses: En daar komt bij: training baart kunst! Eigenlijk is het doodzonde als je je blijft omringen met zuigers, zuurpruimen en notoire zijkers, als je je wentelt in conflicten, in een slachtofferrol blijft steken, jezelf blijft kwellen met ondermijnende gedachten, je richt op dat wat er niet goed is of op wat mensen van je verwachten of wel niet van je zullen denken enz.

De tweede kanttekening gaat over iets wat ik zelf het allerbelangrijkst vind: de noodzaak van het stellen van realiseerbare doelen en dat dan in héle KLEINE STAPJES!!!!! Juist in de begeleiding van cliënten vind ik dat je een soort van fout (fouten maken is menselijk maar goed) blootlegt als je met de klant tot de conclusie komt dat het doel niet is bereikt: Je had er naar mijn mening voor moeten zorgen dat de klant het doel bereikt: Het is jouw taak dat je (bij voorkeur: je klant zélf ) het doel zo formuleert dat er elke dag een succesje geboekt wordt, dat er elke keer een stapje gezet is: Dan gaat de cliënt de goede kant op, voedt je diens motivatie, het zelfvertrouwen en de hoop op perspectief! That’s the spirit. That will keep you (both) moving!

Vind je dit leuk en wil je er meer over lezen? Ik heb een Eboek geschreven ‘7 manieren om om te gaan met negatieve gedachten’. Positieve psychologie is een van die 7 manieren: als je interesse hebt stuur me n berichtje of bestel ‘m deze site: je vindt er het hele kader in van de verschillende theorieën naast elkaar en dan kun je kijken welke het beste bij je past!

home